راهآهن خواف - هرات پل ارتباطی کشورهای حوزه دریای خزر به اروپا
به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از خواف، از وزارت راه و شهرسازی، «حافظ سادات نژاد» مجری راهآهن خواف - هرات با اشاره به سفر اخیر هیئت افغانستانی به ایران و دیدار و گفتوگو با وزیر راه و شهرسازی درباره همکاریهای حملونقلی درباره همکاری با این کشور برای تکمیل راهآهن خواف - هرات اظهار کرد: باتوجهبه جلسات قبلی که با هیئت افغانستانی در ایران و آن کشور با موضوع راهآهن خواف - هرات برگزار شده بود، برخی تعهدات باقیمانده در خصوص این خطآهن پس از تحولات سیاسی در افغانستان را عهدهدار شد.
حافظ سادات نژاد، مجری راهآهن خواف - هرات افزود: اجرای تعهدات افغانستان در این پروژه نزدیک به یک سال به طول انجامید و با نظارت ایران، این خط ریلی به حالت تحویل موقت رسید.
وی بیان کرد: افغانستان حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد کار را به سرانجام رساند و بقیه پروژه به دستگاههای مکانیزه نیاز داشت که افغانستان در این حوزه با محدودیت روبهرو بود، بنابراین مقرر شد باقیمانده مسیر را ایران انجام دهد.
سادات نژاد تأکید کرد: در این راستا تأمین منابع مالی این خط از سازمان برنامهوبودجه پیگیری و با همکاری هیئت دولت مناقصه برگزار شد که باتوجهبه اینکه تعداد پیمانکاران به حدنصاب نرسید، با تمدید این مناقصه در ۲ مرحله شرکت «جهاد نصر» کرمان در این مناقصه برنده شد و در حال حاضر این پروژه در مرحله مبادله پیمان قرار دارد.
اعزام ۲ قطار از راهآهن خواف - هرات
مجری راهآهن خواف - هرات ادامه داد: پس از ترمیم خسارتهای وارده توسط دولت افغانستان، با نظارت و هدایت مستقیم مهندسان و مشاوران ایرانی، اعزام قطار از این خط در دو مرحله انجام شد. یک رام قطار دارای ۱۴ واگن به سمت «روزنک» به وزن یک هزار و ۱۰۰ تن با محموله ریل در اردیبهشت ۱۴۰۲ اعزام شد.
وی مطرح کرد: در مرحله دوم اعزام قطار باری نیز، سه رام قطار ۱۲ واگنه ۲ هزار تن تراورس بتنی را در مهرماه به افغانستان حمل کرد و در ایستگاه روزنک که در فاصله حدود ۸۰ کیلومتری شهر هرات واقع شده است، تخلیه شد.
تکمیل راهآهن خواف - هرات تا ۶ ماه آینده
سادات نژاد از انعقاد قرارداد ۱۱۷ میلیاردی با پیمانکار برای تکمیل خط ریلی خواف - هرات خبر داد و توضیح داد: قرار است در مدت ۶ ماه این خط کاملاً تکمیل شود.
وی افزود: بهمحض مشخصشدن برنده مناقصه، پیمانکار به تجهیز کارگاه در ایستگاه مرزی ایران به نام «شمتیغ» به ارزش ۲ میلیارد تومان اقدام کرد.
مجری راهآهن خواف - هرات درباره مزایای اقتصادی و تجاری این راهآهن، گفت: خط ریلی خواف - هرات در راستای کریدور شمال به جنوب شرق کشور قرار دارد که از بندر چابهار تا زاهدان و از زاهدان به مشهد ادامه دارد.
سادات نژاد اضافه کرد: این راهآهن در سال نخست بهرهبرداری ظرفیت جابهجایی بار به میزان حدود ۷۰۰ هزار تن را دارد و در سال بیستم بهرهبرداری باتوجهبه قرارگیری در کریدور شمال - جنوب شرق کشور امکان جابهجایی ۸.۸ میلیون تن بار فراهم میشود.
وی یادآور شد: راهآهن خواف - هرات شامل ایستگاه مرزی شمتیغ در ایران میشود و ایستگاههای افغانستان نیز «غوریان» در کیلومتر ۳۰ این مسیر و ایستگاه روزنک در کیلومتر ۶۲ این مسیر ریلی واقع شده است.
سادات نژاد تأکید کرد: راهآهن خواف - هرات موجب اتصال کشورهای حوزه دریای خزر به یکدیگر میشود و این کشورها را از طریق روسیه به اروپا متصل میکند.
راهآهن هرات - خواف چهار بخش دارد که تاکنون سه بخش آن تکمیل شده و قطعه چهارم آن نیز در حال ساخت است.
این مسیر ریلی بخشی از مسیر راه گذر بینالمللی شرق به غرب است و تعاملات اقتصادی میان پنج کشور از منتهیالیه شرق آسیا تا غرب این قاره را سرعت میبخشد.